Fa poc el
senyor Cabana explicava que va preguntar a un amic seu britànic per què, segons
ell, la Gran Bretanya havia estat pionera tan en política com en economia, i
altres camps.
Perquè vam
matar el rei, li va contestar el senyor anglès. El senyor Cabana va dir que no ho creia.
Doncs, vet
aquí, que el senyor anglès tenia raó. Com en tindria qualsevol francès que donés la mateixa resposta, tot i
que les circumstàncies i el moment històric foren tan diferents. I fins i tot
que un país va continuar monàrquic i
l’altre republicà.
Van matar el
seu rei en el seu moment oportú. Quan a Anglaterra 40 anys després que Cromwel condemnés a mort el rei, un altre
rei va acceptar totes les condicions que
li exigia el parlament, perquè ja sabia que els súbdits poden matar el seu rei. L’absolutisme monàrquic va desaparèixer
de les illes. Els britànics l’anomenen gloriosa
revolució de 1668.
A França, la
història és molt diferent, i un cop jutjat i mort el rei, a la seva Revolució
de 1789 i després de 80 anys de posar i treure reis i repúbliques, van decidir
que ja n’hi havia prou. Ara ja van per la cinquena república.
I, sí és
veritat, Gran Bretanya i França han estat pioneres, perquè van matar el seu
rei.
Els russos
ho van fer tard i malament. Matar el rei, com totes les opcions de la història
tenen el seu moment oportú, i s’han de guardar les formes. Ara ja fa dos segles
que hi ha altres mètodes per instaurar una república i això de matar el rei no
s’ha de fer. Està mal vist i no acaba bé.
Com matar el
pare, que per necessari que sigui en psiquiatria, s’ha d’anar en compte. I s’ha
de buscar el moment oportú. Des d’Edip fins Kafka.
Pare i Rei
són dues potes, però amb dues potes cap tamboret és estable. La tercera fins fa
poc la més sòlida és Deu.
Aquestes
tres potes; Deu, Rei, Pare, han generat durant segles tota mena d’autoritat, de
poder i d’ordre. Amb versions diferenciades a cada un dels grans blocs culturals mundials, però sempre
generant patriarcalisme, submissió, obediència, acatament i sempre limitant
llibertat, imaginació i fins i tot ciència.
Les tres
potes trontollen des de fa poc dins de la llarga història de la humanitat. Quan
una falla, l’equilibri és inestable i les altres dues apuntalen barroerament el
conjunt. I al final… mireu el mapa mundial.
Tot això ens
interessa avui al sud dels Pirineus. Evidentment que ara no es pot matar el rei. Evidentment que el rei
fa més nosa que servei. Evidentment que la situació està encallada. Però els
valors, Deu i Pare estan de rebaixes.
Doncs bé, la Monarquia ha decidit suïcidar-se,
i encara no ho sap. Però la situació és irreversible.
Un fill que
ha de repudiar son pare, trenca l’esotèrica legitimitat de qualsevol herència, que
per adobar-ho va rebre de les mans del vell genocida recentment desenterrat.
No cal que
hi hagi cap mort, per aconseguir que la monarquia se suïcidi. Fins i tot el nom
de l’acte ja fa anys és al diccionari: abdicació. Tan pactada com vulgueu i disposats
a pagar el preu que calgui.
Per cara que sembli sempre és un bon negoci pel país.
I també ho pot ser per a la família interessada. “Interessandíssima”, mai
millor dit.
És veritat, hi
ha un problema: com salvar la cara. Per això serveixen els politics.
18 de juliol
-oh santa casualitat- de 2020
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada