Quan a l’ambient hi ha
tan soroll, és difícil dir res interessant. Fins i tot es fa dificultós pensar
amb certa claredat. Es barregen conceptes i camps. És gairebé impossible
aprofundir una mica.
Qualsevol de nosaltres si passegem per un carrer brut i ple de papers per terra -com la platja
de Vilanova l’endemà de la revetlla de sant Joan- no tindrà gaire mal de cor si
tira una pell de plàtan prop d’una paperera. Qualsevol de nosaltres si entra en
un hotel de primera de terra lluent, no
li passarà pel cap, deixar caure un paper de caramel.
Normalment no passem ni per un lloc lluent, ni per un carrer
molt brut. La pregunta és: A partir de
quin nivell de netedat o de brutícia, actuem a favor d’una o de l’altra opció? Segurament no és una fina línia roja -com agrada
dir ara- però segur que és una franja més o menys ampla en funció de la nostra
voluntat d’humanització.
Evidentment estic parlant de corrupcions. Es diu que a
Singapur, si t’enxampen tirant un paper per terra, et pots passar un dia a la
comissaria i haver de pagar una multa considerable; evidentment els carrers
estan molt nets. Es diu que a la Xina si no subornes algú no aconseguiràs un
bitllet de tren. I evidentment ningú ho considera corrupció. A la Xina i a
Singapur, la matriu cultural és la mateixa: la xinesa. La corrupció hi és
sempre i a tot arreu allò que diferencia un lloc d’un altre és la forma en què
queda amagada o publicada.
Un dels signes de majoria d’edat política d’un país és la pèrdua d’innocència dels seus
ciutadans.
L’efecte secundari més notable de la dita transició política
produïda per la mort del dictador els anys 70, va ser el fenomen conegut com “destape”. La sexualitat, la libido, l’erotisme
van presentar-se en públic. Allò que quatre dies abans existia amagat es va presentar en
societat amb grans mostres de disgust
per part d’autoritats civils i religioses que volien fer creure que allò
era culpa del llibertinatge inevitable
si es feia un pas cap a la llibertat política. El poble, al principi es va
quedar bocabadat (encara recordo la cara d’astorament que feia l’encarregat de
la fabrica un magnífic exemplar d’home seriós vingut de Huescar -Granada- digne
pare de família ensenyant-me la seva admirada Marisol a l’Interviu) però tot
seguit va entendre que tot era un pas endavant, que acceptar la realitat tal
com és, era l’única manera per millorar-la. Que amagar vicis i virtuts és condemnar-se
a quedar petrificat en nom de l’ordre dominant.
La corrupció existeix. L’exercici del poder sempre l’acompanya,
com el soroll per molest que sigui, acompanya tota màquina. Seria millor que no
fes tant soroll, però ningú vol parar la màquina per evitar-lo.
La màquina -el capitalisme- que tots donem per útil i que ningú
ha trobat un sistema alternatiu millor que sigui realista funciona fent molt soroll i de moment no
podem pensar en res més que lubrificar totes les peces perquè no en faci tant.
Fer veure que ens
escandalitzem com si fóssim àngels; ¿els àngels es comuniquen per Internet? em
sembla pueril. Per lluitar de veritat contra la corrupció, comencem per
definir-la. Certament ens fa mal al cor constatar les enormes diferències de
riquesa entre uns extremadament rics i altres miserables, però, això és
corrupció? O bé és simplement conseqüència lògica d’allò que tots volem i que
uns aconsegueixen i altres maldem per
fer-ho.
Si posem al mateix sac allò que és corrupció, que allò que és
ser ric, segurament no eliminarem la primera, ni avançarem cap a l’equitat
entre els humans que al meu entendre és el problema més greu que afecta la
humanitat. Evidentment que cal lluitar contra la corrupció, però tenint clar
que és un efecte secundari d’un mal molt més seriós.
17 d’abril de 2013
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada