A la Xina ho expliquen així.
Quan dos grups humans desconeguts entre si, contacten sempre
es produeix aquesta seqüència d’actituds recíproques:
Primer, desconfiança.
Què fan? Què volen?
Segon, sospita. Ens volen mal? Ens robaran?
Tercer, acusació. Ara
ja és afirmatiu. Ens volen mal.
Quart, condemna. Són
perversos. Ens hem de defensar. La millor defensa és un bon atac.
Sigui o no sigui inevitable aquesta seqüència, el cert és, que
al llarg dels temps i dels llocs, grups humans per desconeguts que fossin abans,
no tenen més remei que continuar vivint junts més o menys barrejats, tot i
conservar cadascun d’ells, alguns o molts dels trets diferencials propis que
habitualment són de tres naturaleses. Ètniques, religioses, o lingüístiques. O
bé tots tres alhora.
Aviat un dels dos
grups agafa el paper de conjunt dominant per múltiples i diverses raons. L’escenari
següent ja està ben definit, un grup dominador i un altre dominat. L’evolució
d’aquesta situació porta a tres
models de finals:
a.-El grup
dominador absorbeix el grup dominat.
b.-El grup
dominador aniquila el grup dominat.
c.-Continuen
malvivint junts anys i panys, desconfiant
un de l’altre, amb animadversió constant i finalment acaben o bé separant-se o bé destruint-se mútuament,
o pel cap baix trencant-se les cames.
Els resultats a i
b s’obtenen quan un dels dos grups té
instruments de poder molt superiors a l’altre grup. Aquests instruments tenen
dues formes marcadament diferents. El que els anglosaxons anomenen hard power i soft power. Els nord-americans
tenen preferència pel primer i els europeus pel segon. Si més no en els
discursos. Les eines hard són evidentment les armes, les soft, les paraules. I tant en una
fórmula com en l’altra, s’hi afegeixen els diners.
L’ús preferent hard condueix a la solució b. La combinació hard / soft
a la solució a. Ningú ha intentat
fins ara usar solament soft power. Que
Catalunya ho vulgui intentar sorprèn i molesta. i Junker s’indigna.
Des de la més remota antiguitat aquests tres instruments,
armes, paraules i diners, amb múltiples variants cadascun d’ells, han
determinat les relacions entre pobles.
La situació c es
presenta quan cap dels dos grups humans en presència, disposa d’una clara
superioritat en tots tres
conjunts d’instruments de poder. El que té més armes potser no té més
paraules. Els que té més diners potser no té més armes o paraules, etc.
Fins aquí una molt simple exposició d’escenaris possibles.
En quin ens trobem hic et nunc.?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada