Aquesta és la qüestió. Entre el sobirà i el súbdit no hi
pot haver diàleg, hi pot haver una conversa civilitzada, fins i tot
constructiva, però no un diàleg i molt menys sobre sobirania.
Aquesta impossibilitat de diàleg racional i raonable porta inevitablement
al fet que les relacions es produeixin a través d’accions i reaccions.
El súbdit vol deixar de ser-ho, mentre el titular de la
sobirania sempre creu que aquesta té un
origen d’un ordre superior, i que per tant no té dret a renunciar-hi. O això
diu.
El primer opta per la insubmissió
realitzant actes de desobediència. El sobirà se sent ofès i reacciona.
La iniciativa està en mans del súbdit -aquest és el primer
avantatge al seu favor- i pot triar els passos a fer. Opta decididament per
dues característiques determinants de les seves accions: multitudinàries i
pacífiques.
Hi ha hagut al llarg de la història moltes protestes multitudinàries,
però cap ha resultat pacífica. Hi ha hagut també moltes protestes
pacífiques però sempre han estat
individuals.
Multitudinàries i pacífiques, en això rau la seva força i
també la seva feblesa. Pel fet de ser fonamentalment multitudinàries els líders
no seran mai plenament acceptats i la seva llibertat de decidir és molt petita.
Recentment la nostra distingida exiliada a Escòcia repetia
que tot el que es va fer ara fa un any era un error. D’acord, però si s’hagués
fet el contrari, també hauria estat un error. I si no s’ hagués fet res, també.
Errors més grans als ulls nostres, que als ulls exteriors.
Aquests errors van provocar reaccions per part de l’Estat
espanyol, que té plena llibertat de decisió, i una gran quantitat d’instruments
de poder. Policies, jutges, diners, mitjans… I aquests errors els ha vistos i
els ha judicat tot el món.
Les conseqüències negatives que rep l’autor d’un error són
proporcionals per una banda, lògicament, a la magnitud de l’error, i per l’altra
al poder que té qui el comet. I el judici el fa un tercer.
Aquests dos factors tenen efectes que a nosaltres ens
semblen massa lents però que a l’estat li resulten massa accelerats.
Els pobles, les multituds, tendeixen a la impaciència, que
és més contagiosa que la perseverança.
Cal aconseguir fermament que la nostra insubmissió a la sobirania
espanyola sigui multitudinària, pacífica i perseverant.
Popper ens va ensenyar que perquè una teoria o proposició
pugui ser admesa com a científica ha de ser falsable.
Si tanca tots els camins que puguin demostrar la seva falsedat, no és ciència.
De manera similar una proposta de relació entre pobles si no
és “errable”, no és política. No es pot
fer política afirmant que la unitat d’Espanya no és “errable”.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada