Odiar, allò que es diu odiar, no ho fem gaire. És molt
cansat.
Fòbia ja és més
habitual. Deriva de fobos, por,
l’emoció més poderosa i universal, que hem heretat dels mamífers, gestionada
per l’amígdala, part del cervell que compartim amb ells.
Animadversions a dojo. Insensates i absurdes la majoria. Infantilisme
mal curat. Present en totes -o gairebé- les relacions humanes.
Malvolença difusa i confusa. Habita a la boca de l’estómac i
provoca un malestar indefinible però real.
Totes les relacions entre grups humans extensos, tenen en
graus diversos algunes -massa vegades totes- aquestes característiques.
En canvi en les relacions personals o entre grups petits
d’humans és molt més freqüent el domini de sentiments positius: afecte,
benvolença, amistat, empatia o simpatia fins i tot el cim més alt al que anomenem
amor.
El defecte més greu
que tenen els sistemes democràtics per elegir dirigents és que el seu client no
és la persona en singular sinó el milió
d’individus. Allò que mou a un milió té molt poc a veure amb allò que mou a un o a cent. Allò que mou a un milió
tendeix a estar basat en malvolences definides o difuses. Tot i això, ningú
dubta que tots els altres sistemes no
democràtics són pitjors.
Aquest convenciment que la democràcia és el millor mètode amb
molt avantatge ha resultat nefast per a la
seva indispensable millora contínua, conforme s’anava estenent per tot el món,
més en quantitat que en qualitat.
Cap poder -polític, econòmic, religiós, ni de cap
mena- vetlla per la bona qualitat de la
democràcia, per la senzilla raó que tot
poderós -grup o persona-
intueix que a millor democràcia
menor quota de poder a les seves mans.
Essent aquest problema universal manifestat amb infinites
variants, a nosaltres ens interessa la
versió Ibèrica, és a dir, la relació: Estat espanyol/ Catalunya. En quin grau l’animadversió
recíproca condiciona la relació poble
sobirà / poble súbdit existent des de fa segles?
Quan fa més de 200 anys els revolucionaris
francesos van proclamar que “el titular
de la sobirania era el poble” van cometre dos (pel cap baix) errors, potser
inevitables però de greus conseqüències. El primer suposar que dins de les
fronteres establertes en aquells moments, hi vivia un únic poble i el segon no
preveure que el poble era i seguiria
essent en l’exercici de la seva sobirania,
menor d’edat, amb necessitat d’un tutor.
Però el pitjor error, encara no detectat en l’actualitat, és no entendre que sobirania és un concepte intrínsicament
negatiu perquè l’existència d’un sobirà
exigeix l’existència d’un súbdit. Tant
se val que el sobirà sigui un individu sol o un conjunt de persones, l’altre
sempre serà un súbdit.
I molt més quan l’altre és un altre poble.
8 de juliol de 2019
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada