Catalunya està arribant a la plenitud de consciència nacional
com no havia passat mai. Augmenta el reconeixement de la pròpia identitat. Té
un desig de llibertat com mai havia tingut. Vol ser reconeguda per la comunitat
de nacions, sobretot europees, com una d’elles.
Hi arriba en un moment en què els dos conceptes que més han contribuït
que totes les nacions actuals hagin aconseguit
el reconeixement de les altres estiguin, si més no, ideològicament devaluats o
bé a punt de ser-ho. Aquest dos conceptes, en altre temps idees-força, són la
sobirania i el nacionalisme.
Aquest últim està acusat amb raó de ser la causa d’una gran majoria de guerres. I no hi fa res explicar que de nacionalismes n’hi ha d‘agressius i de defensius, essent el nostre clarament d’aquests últims enfront dels molt agressius del nord i del sud de casa nostra, fins arribar a l’absurd que els dos poden actuar com nacionalistes dominants rebutjant el nom, però no els fets i acusant de nacionalistes excloents aquells que només volen defensar-se. Tot i així seria bo que substituíssim el mot “nacionalista” per un altre equivalent menys desacreditat. A mi personalment la qualificació de nacionalista em desagrada considerablement.
Aquest últim està acusat amb raó de ser la causa d’una gran majoria de guerres. I no hi fa res explicar que de nacionalismes n’hi ha d‘agressius i de defensius, essent el nostre clarament d’aquests últims enfront dels molt agressius del nord i del sud de casa nostra, fins arribar a l’absurd que els dos poden actuar com nacionalistes dominants rebutjant el nom, però no els fets i acusant de nacionalistes excloents aquells que només volen defensar-se. Tot i així seria bo que substituíssim el mot “nacionalista” per un altre equivalent menys desacreditat. A mi personalment la qualificació de nacionalista em desagrada considerablement.
L’altre concepte en vies de devaluació és el de “sobirania”. Herència
de l’ancien règim en què hi havia
sobirans perquè hi havia súbdits. Els revolucionaris francesos van fer un pas
endavant, dient que el que era sobirà era el poble. Molt aviat es van veure dos
mals inevitables. Si hi havia un poble sobirà
hi havia pobles súbdits, dins i fora de les pròpies fronteres. Si hi
havia sobirania els altres pobles sobirans eren enemics en potència. Les
guerres estaven servides.
Ara es parla molt a Europa de la necessitat de cedir
sobirania. Em sembla que comença a ser hora de substituir no nomes la paraula sinó
fins i tot el concepte de sobirania. Allò que
més útil sembla per eliminar les sobiranies és el concepte de competències.
Cal entendre que a més de definir la competència cal fixar a quin estament li
pertoca exercir-la, sempre anant de baix a dalt, dotant a qui li toca
administrar-la dels mitjans necessaris per poder-ho fer amb eficàcia i al
mateix temps explicitant les responsabilitats corresponents.
Cal establir tant la varietat de competències com serveis que
la societat vol donar als seus ciutadans. Podrien catalogar-se les competències
de cada nivell com exclusives (l’estament les té ell sol i totalment), plenes
(les té totalment però poden ser coordinades per un estament superior)
compartides (s’entén què vol dir) .
El principi dominant és el de subsidiarietat. De baix cap a
dalt. Per exemple: una llei de rang màxim que digués:
El parlament de
Catalunya, elegit democràticament entre tots els seus ciutadans, té competències
plenes i exclusives sobre els usos lingüístics, en tots els àmbits dins del
propi territori.
Cada vegada preocupa més el desinterès dels ciutadans per la política
i el descrèdit dels politics. El sistema actual de democràcia de partits va funcionar
bé, com a substitució de la democràcia de minories inaugurada pels anglesos el
1688 i perfeccionada pels francesos i americans a finals del segle XVIII.
La democràcia de partits politics està en crisi i no només
per raons econòmiques. Els ciutadans desconfien dels politics i encara més greu, els polítics desconfien dels
ciutadans. Brussel·les queda massa lluny (i no el seu nen pixaner, precisament)
en algunes coses vol manar massa i en altres massa poc. Cal definir-li bé i amb
confiança les competències. ¿Financeres potser, amb caràcter exclusiu?
Tot plegat és segurament molt complex, no hi ha dubte, però
una societat que ha desenvolupat les tecnologies de la informació i comunicació
actuals, les TIC, ¿no serà capaç de resoldre el problema de la teoria de l’acció comunitària, la TAC?
3 d’agost de 2012.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada